پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
2895
-
الف
+

کاسبی: ساختار سریال «صاحبدلان» قرآنی است

مجموعه تلویزیونی «صاحبدلان» با بازی محمد کاسبی این روزها از آی‌فیلم فارسی در حال پخش است.

مصاحبه با محمد کاسبی بازیگر سریال «صاحبدلان»، که این روزها از آی‌فیلم فارسی پخش می‌شود، را در این گزارش بخوانید.

به گزارش آی‌فیلم، محمد کاسبی یک هنرمند همه فن حریف است که در سوابق او می توان بازیگری، کارگردانی، نویسندگی و دوبلوری را مشاهده کرد. ضمن این که او سوابق اجرایی زیادی در کار هنری داشته و از جمله بنیان گذاران حوزه هنری و مرکز هنرهای نمایشی است. کارنامه بازیگری کاسبی در تلویزیون اگر چه محدود و سختگیرانه اما پربار و قابل اعتناست، به خصوص بازی در سریال‌های خاطره انگیزی همچون «خوش رکاب»، «صاحبدلان»، «سه در چهار» و «سر دلبران». یکی از ماندگارترین نقش آفرینی‌های کاسبی به حضورش در سریال «صاحبدلان» بازمی گردد، در قالب شخصیت جلیل جاویدیان. کاراکتری که از سوی برادر کوچکش، خلیل بابت حق خوری و مظالمی که می کند مورد زنهار واقع شده و بشارت داده می شود به عذابی سخت. صاحبدلان یکی از شاخص‌ترین آثار مناسبتی تلویزیون در ماه مبارک رمضان به شمار می رود. کاسبی علت این ممتاز بودن را در قصه قرآنی این سریال می داند و حتی بر این باور است که صاحبدلان تنها مجموعه‌ای در تلویزیون محسوب می شود که مختص ماه مبارک ساخته شده و از این بابت، بی نظیر و تکرار ناشدنی است. این بازیگر مجرب، علت استقبال فوق العاده مخاطبان از صاحبدلان را هم به محتوای غنی و پربارش مرتبط می داند. کاسبی جذابیت یک اثر نمایشی را در مرتبه اول به قصه‌اش مشروط می داند و تصریح می کند که بسیاری از دغدغه‌های روز جامعه برای پرداخت در قصه‌های آثار نمایشی مغفول مانده است.

سریال صاحبدلان به عنوان یکی از آثار شاخص مناسبتی تلویزیون به مناسبت ماه مبارک رمضان از آی‌فیلم فارسی بر روی آنتن است. به همین بهانه، گپ و گفتی داشته‌ایم با محمد کاسبی بازیگر نقش جلیل جاویدیان در این سریال. حسین محجوب، ثریا قاسمی، باران کوثری، پوریا پورسرخ، برزو ارجمند و مهرانه مهین ترابی دیگر بازیگران سریال صاحبدلان هستند. کاسبی در مصاحبه هم به مانند انتخابهایش سختگیر است.

به نظرتان چرا سریال صاحبدلان تا این حد جذاب و ماندگار شد؟

ماه رمضان ماه قرآن است. به نظرم در تمام تاریخ تلویزیون، تنها سریالی که مختص ماه رمضان ساخته شده و مناسب این ایام است همین صاحبدلان باشد. نه تنها قصه سریال در ماه مبارک رمضان می گذرد که شاکله آن هم بر اساس قرآن است. اصلا ساختار صاحبدلان هم قرآنی است. علت اصلی جذابیت همیشگی و بی پایانی سریال هم به همین فاکتورها باز می گردد.

آقای کاسبی بازی شما در سریال صاحبدلان یکی از به یادماندنی‌ترین نقش آفرینی‌هایتان است. از مختصات و کیفیت بازی در این سریال برایمان بگویید؟

من پس از بازی در سریال «مریم مقدس» به این نتیجه رسیدم که این نوع کارها راه خود را پیدا می کنند و مخاطبان خاص خود را هم خواهند داشت. انگار که یک قدرت ماورایی این نوع آثار را حمایت می کند. صاحبدلان هم شامل این قاعده می شد و باور دارم که خود قرآن نظر لطفی به این سریال داشته است.

سریال صاحبدلان در پخش اولیه در رمضان سال 85 با استقبال بی نظیر مخاطبان مواجه شد. چه بازخوردی از مردم در کوچه و خیابان می گرفتید؟

استقبال مردم فوق العاده بود. این مساله را هم باید درنظر داشت که جنس سریال صاحبدلان با بقیه مجموعه‌های مناسبتی ماه رمضان تلویزیون تفاوت داشت و از این لحاظ هم، استقبال مخاطبان قابل ارزش گذاری داشت. همیشه شکر خدا را می کنم که این توفیق را به من داد تا در سریالی بازی کنم که چنین محتوای غنی‌ای داشته و تا این حد مورد توجه مردم واقع شده است.

به عنوان بازیگر و نویسنده‌ای باتجربه، به نظرتان چرا سریال‌های مناسبتی سال‌های اخیر به قوت کارهایی مثل صاحبدلان نیست؟

فکر می کنم همه چیز در وهله اول به قصه و جذابیت‌هایش باز می گردد. خیلی از مسائل و معضلات جامعه برای پرداخت در قصه‌ها مورد غفلت و بی توجهی واقع شده است. از اتفاقاتی که در سطح جامعه می گذرد می شود درام‌های تاثیرگذار خلق کرد. نسل امروز دغدغه‌هایی دارد که شاید نسل ما خیلی با آنها درگیر نبوده است. به این دغدغه‌ها باید پرداخت، به خصوص در مناسبت‌هایی مثل ماه مبارک رمضان. در عین حال، ساخت اثر مناسبتی آدم خودش را هم می خواهد. کسی که کاربلد باشد و مختصات چنین آثاری را بشناسد.

همکاری شما با محمدحسین لطیفی پس از صاحبدلان در سریال «سر دلبران» هم ادامه پیدا کرد و اتفاقا در قالب یک شخصیت کاملا متفاوت. به نظر می رسد از همکاری با لطیفی در صاحبدلان رضایت خاطر داشته‌اید.

در تمام سال‌های فعالیتم چندان از فضای کارگردانی و نویسندگی دور نبوده‌ام. در عین حال، عموما با کارگردانان رابطه خوبی دارم و معمولا همفکری‌های سازنده‌ای با هم داریم. لطیفی هم از این قاعده مستثنی نیست و سعی می کردم با او حد نهایت همکاری و همفکری را داشته باشم.

بازی در شمایل شخصیت جلیل جاویدیان هم باید برایتان جذاب و جالب بوده باشد. به هر حال همه می دانیم که شما بازیگر سختگیر و پروسواسی هستید.

به طور قطع جذابیت‌هایی داشته که پذیرفته‌ام بازی‌اش کنم. من برای این نقش خیلی زحمت کشیدم و چیزی کم نگذاشتم. نقشم در سریال صاحبدلان را دوست دارم.

شاید این سوال تکراری باشد اما این اواخر کم کار شده‌اید. چرا؟   

پیشنهادهایی که می شود برایم جذاب نیستند. قصه‌های خوبی ندارند و تکراری به نظر می رسند. آخرین حضورم در جلوی دوربین به دو سال و نیم پیش باز می گردد. بعد از آن، نقشی نبوده که بتواند ترغیبم کند.

خودتان مخاطب شبکه آی‌فیلم هستید؟

اصولا خیلی اهل تماشای تلویزیون نیستم، با این حال گاهی آی‌فیلم را می بینم. سریال‌هایی مثل «مریم مقدس»، «خوش رکاب» و «سه در چهار» که در آنها بازی کرده‌ام از آی‌فیلم بازپخش شده و اتفاقا بازخوردهای خیلی خوبی از مردم گرفته‌ام. این موضوع نشان می دهد که شبکه آی‌فیلم مخاطبان خودش را دارد.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

در خانه هستم. قبلا هم گفتم که بیش از دو سال و نیم است که در فیلم و سریالی بازی نکرده‌ام. نقش‌های پیشنهادی جذاب نیستند و ترجیح می دهم کار نکنم.

گفتنی است، مجموعه تلویزیونی «صاحبدلان» هر روز ساعت ۱۶:۰۰ پخش می‌شود و بازپخش آن نیز در ساعت‌های ۰۰:۰۰ و ۰۸:۰۰ روز بعد خواهد بود.

به قلم زهرا صلواتی برای وب‌سایت آی‌فیلم فارسی

بیشتر بخوانید:

دانلود و مشاهده سریال «صاحبدلان»

شخصیت خلیل تجلی دیگری از خود من بود

نگاهی به سریال ماندگار صاحبدلان

صاحبدلان، یک اثر نمایشی معناگرا

ا.ا/ ص.گ

نظر شما
ارسال نظر